Proč jsou pneumatiky automobilů černé, když je guma přirozeně bílá: důvod zná jen málokdo

Foto: z otevřených zdrojů

Kdysi dávno byly pneumatiky bílé

Přemýšleli jste někdy o tom, proč jsou pneumatiky automobilů, motocyklů a dalších vozidel černé, když je jejich guma přirozeně bílá? Ve skutečnosti tomu tak vždy nebylo, píše IFL Science. Podle zástupců světoznámého výrobce pneumatik Bridgestone byly v minulosti automobilové pneumatiky skutečně bílé. V určitém okamžiku se však do nich začaly přidávat saze, aby se zvýšila odolnost pryže proti opotřebení.

„Saze jsou prakticky čistý uhlík (97 %). Vzniká při neúplném spalování ropných produktů za kontrolovaných podmínek, kdy není dostatek kyslíku pro vznik obvyklých produktů spalování (vody a oxidu uhličitého). Vypadá jako malé černé granule nebo jemný černý prášek a může se přidávat do pryže, plastů, tiskařských barev a pneumatik,“ uvádí se v materiálu.

Mezinárodní asociace pro saze uvádí, že se ročně vyrobí přibližně 8,1 milionu tun této látky. Její přidávání do pryže při výrobě pneumatik může zvýšit jejich odolnost vůči teplu a oděru.

Saze mohou také chránit samotnou pneumatiku před ultrafialovým zářením a ozónem – i ty mohou způsobit další opotřebení pryže.

Podle společnosti Goodyear Motors je nepravděpodobné, že by pneumatiky, do kterých výrobci nepřidávají saze, vydržely 8 000 kilometrů. Většina řidičů by tak musela jednou nebo dokonce dvakrát ročně utratit peníze za novou sadu pneumatik.

„Přidání sazí také zvyšuje elektrickou vodivost pryžových směsí používaných v pneumatikách. Tím se zamezí vzniku statického náboje, který by jinak mohl vznikat a způsobovat elektrické šoky. Další, spíše estetický přínos přidání sazí spočívá v tom, že usnadňuje udržování čistoty pneumatik – nebo možná přesněji řečeno, zakrývá změnu barvy a nečistoty, které se na nich mohou objevit na silnici,“ uvádějí autoři.

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Blog | FARAON BRUNTAL